Raluca Lăpădat, licențiata Universitatății de Vest din Timișoara, și-a urmat studiile masterale și doctorale la ULIM. Este profesoară de franceză la un liceu din Târgu-Jiu, membră a Asociației române a profesorilor de limba franceză și își propune să contribuie la integrarea tehnologiilor informaționale și ale comunicării în procesul didactic din România și R. Moldova.
În prezența unor profesori de excepție de la cinci universități – Universitatea Liberă Internațională din Moldova, Universitatea de Stat din Moldova, Universitatea Pedagogică de Stat ”Ion Creanga”, Universitatea de Stat ”Alecu Russo”din Bălți și Universitatea Cooperatist Comercială din Moldova – ea și- a prezentat teza de doctor cu tema”Interactivitatea multidimensională în didactica limbii franceze”. ”Sunt onorată că am putut să urmez studiile masterale și cele doctorale în cadrul Facultrății de Litere, ULIM, sub conducerea profesorului universitar, dr. în filologie Ana Guțu”, afirmă Raluca Lăpădat.
De la o clasă tradițională, la una dotată cu tehnologii moderne
Teza reprezintă o tentativă de a populariza modernitatea noilor tehnologii informaționale aplicate în procesul de predare și învățare a limbii franceze. ”Engleza este prima limbă internațională. Din acest motiv, am încercat să creez o metodă pentru sprijinirea profesorilor, bazată pe utilizarea noilor tehnologii, care îi va motiva pe elevi să aleagă studierea francezei în detrimentul englezei și a germanei.
În liceele din România, germana este limbă de studiu doi și franceza – limbă de studiu trei. Trebuie să readucem limba lui Hugo, nedreptățită azi, pe locul ei firesc. Încerc o perfecționare a curriculei din România, în vederea corelării cu evoluțiile tehnologiilor moderne de azi”, spune Raluca Lăpădat, pretendentă la gradul de doctor în filologie.
”Dacă în urmă cu 20 de ani, predarea francezei în România se realiza după manuale concepute în anii `70, unde favorizate erau metodologiile tradiționale, azi există o evoluție de la o clasă tradițională, un loc de demotivare pentru elevi, la o clasă modernă, unde își au locul creativitatea și inovația elevilor”, explică Raluca Lăpădat.
Influențarea factorilor decizionali pentru a readuce franceza în prim-plan
Dr. Ana Guțu este o promotoare ferventă a francofoniei și toate tezele doctoranzilor domniei sale se bazează pe cercetări în franceză. ”Învățarea acestei limbi trebuie să fie atractivă nu doar prin utilizarea metodelor tradiționale, dar și prin exploatarea vastă a noilor tehnologii pe gustul tinerilor de azi. Dacă doctoranda mea a putut schimba limba meniurilor smartfoanelor elevilor săi din engleză în franceză, înseamnă că efortul i-a reușit.
Pentru că România este un stat francofon cu mari tradiții istorice, culturale și civilizaționale, următorul pas va fi amendarea curriculei de acolo.Cu susținerea acestei teze, Raluca Lăpădat își propune o bătălie în cadrul Asociației române a profesorilor de limba franceză și influențarea factorilor decizionali de a readuce franceza în centrul intereselor didactice ale studenților și elevilor. Eu cred că va reuși, pentru că, în primul rând, este o profesoară de excepție”, consideră dr. în filologie Ana Guțu, prim-vicerector ULIM.
Serviciul Marketing și Comunicare, ULIM